تبلیغات
كلبه معماری - لودویگ میس وندروهه
تاریخ : پنجشنبه 15 تیر 1391 | 03:50 ب.ظ | نویسنده : عرفان و آیسان عباس پور


ودویگ میس وندروهه[تصویر: ?di=613356272707]


لودویگ میس در ۲۷ مارس ۱۸۸۶ در شهر آخن آلمان به دنیا آمد. وی نام مادرش وند روهه را بعدها به نامش افزود و گفت:هر کس که میس بگوید باید وند روهه را نیز بگوید.
وی بعد از تحصیلات در مدرسه حرفه ای در رشته بنایی در سال ۱۹۰۱ بعنوان طراح تزئینات مشغول به کار شد. در سال ۱۹۰۵ به برلین رفت و در اداره ساختمان منطقه Rixdorf مشغول به کار شد و بعدها در دفاتر مختلف معماری کار کرد. در کنار کارنیز وی به تحصیل در هنرستان هنر مشغول به تحصیل شد. از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۲ در دفتر معماری Peter Behrens کارکرد. در سال 1909 کارخانه توربین سازی بهرنس استفاده کردن از شیشه و آهن در میس وندروهه تاثیر گذاشت در همان دوره میس وندروهه تحت تاثیر شینکل Shinkelو بعدها تحت تاثیر معماری کلاسیک و اکسپرسیونیسم آلمان بود .میس تحت تاثیر هنر دستایل ، تاثیر بهرنس در بکار بردن مصالح جدید و پلان آزاد رایت بود . در شروع دهه ۲۰ طرح هایی برای ساختمان های بلند مرتبه با نمای شیشه ای و ایده هایی برای میادین مختلف شهر برلین داشت. طرح های وی برای ویلاهای شهری نیز به

مرحله اجرا در آمد.در سال
۱۹۲۶- ۱۹۲۷او اولین مشاور و بعد مدیر هنری نمایشگاه ًآپارتمان ً که توسط ورک بوند Werkbundدر شهر اشتوتگارت آلمان برقرار شده بود شد. در سال ۱۹۲۷ بمدت ۱0 سال با معمار داخلی بنام Lilly Reich همکارشد. در سال ۱۹۲۹ میس وند روهه برای طراحی غرفه آلمان در نمایشگاه جهانی بارسلونا برگزیده شد و برای این نمایشگاه یک مبل چرمی نیز
طراحی کرد. میس در1937 در سن 50 سالگی از ترس نازی ها از آلمان به ایالات متحده آمریکا گریخت.ودر عرض چند سال به عنوان یک معمار نابغه شهرت یافت.در واقع او دردهه 1950 با ساختن آسمان خراش هایی که دیواره های شیشه ای داشتند شکل شهرهای آمریکا را عوض کرد. ساختمانهای قدیم آمریکا ساختمانهایی حجیم وتیره وتاریک بودند.در حالیکه آسمان خراش هایی که میس طراحی کرد در عین عظمت همچون کوهی از سنگ وآجر جلوه گر نمی شدند ودر میان ساختمانهای اطراف خود از تشخص وزیبایی برخوردار بودنددر حومه شهرها ودر مناطق روستایی نیز با الهام گرفتن از شیوه های میس مراکز داد وستد، مدارس و مراکز صنعتی بسیاری ساخته شدوسبک کار او به زودی در سرتاسر جهان مورد تقلید قرار گرفت.میس در آمریکا نخست به شیکاگو رفت وپس از چند سال ریئس مدرسه ایلی نویز شد.ودر ضمن به مطالعه معماری ساختمانهای بلند اواخر قرن 19 شیکاگو پرداخت بعضی از
این ساختمانها پنجره های سرتاسری شیشه ای داشتند واین همان چیزی بود
که میس در زمینه ساختن آسمان خراش قبلا درباره اش فکر کرده بود. معماری که میس بعدها آن را تقریبا (هیچ) می نامیدایجاد فضایی در داخل دیوارهای شیشه ای چیزی که تقریبا در ساختمان به نظر نمی آید.

معماری آمریکا بر خلاف معماری کشورهای دیگر معماری اسکلت فلزی و مصالح پیش ساخته بود واقتصاد منحصر به فرد آمریکا تولید مصالح پیش ساخته را ایجاب می کرد.ایده معماری ساختمان به عنوان تقریبا (هیچ چیز) نقطه شروعی شد در زیبایی شناسی میس. وی این ایده را با ایده دیگری که کمتر بیشتر است نام گرفت ، تکمیل کرد. مقصود او ازکمتر بیشتر است این بود که هرچه بیشتر از زوائد غیر ضروری معماری یک بنا بکاهیم بیشتر
به نفس جوهر معماری نزدیک شده ایم.میس وند روهه می گفت من نمی خواهم معمار قابل توجهی باشم بلکه می خواهم فقط معمار خوبی باشم.او با ترکیب معماری خود ومعماری رایت ولوکوربوزیه یک شیوه جهانی را در معماری بوجود آورد وگرامر مدرن را پایه گذاری وابداع کرد وظرافت ودقت آن را نشان داد.گرامر این معماری مدرن سابقا برای حفاظت ساختمانها از اتش سوزی دیوارهای آنها را از مصالح سفالی می ساختند میس برای نمایش اسکلت ساختمان دستور داد که ورقه هایی از فولاد روی روکش سفالی دیوارهای خارجی نصب کنند.او غالبا برای نمایاندن واقعی بنا دستور دادتیر آهن بلندی از کف ساختمان تا زیر سقف کار بگذارند.

این تیراهن در کارهای میس به 3 دلیل اهمیت دارد:اول از نظر ساختمانی . دوم از نظر بصری . سوم از نظر سمبلیک بود.نشان از نظر ساختمانی این تیراهن ها پنجره را در خود می گیرند وباعث استحکام آنها می شوند.از نظر بصری این تیر ها حالتی مجسمه وار به بنا می دهند ورهگذر در موقع عبور از کنار آنها خیال می کنند که دیوارها مرتبا باز وبسته می شوند.از نظر سمبلیک این تیرها یادآور ستون های ساختمان های عصر رنسانس هستند.طرح ها وکارهای میس در صنایع مصالح پیش ساخته نیز اثر عمیقی گذاشت وموفقیت جهانی او در واقع تا حدود زیادی به همین تاثیر در صنایع ساختمان مر بوط می شود . او همچنین به عنوان پایه گذار اصول معماری ارزش جهانی بخشید البته شاگردان و مقلدانش به به طرق گوناگون به منظورهای متفاوت از این اصول پیروی می کردند.از شاگردان وپیروان معروف او می توان به این 3 نفر را نام برد: اروسارنین ،گوردون با نشفت ، فلیپ جانسون که صمیمی شاگرد اوست وکتابی درباره استادش نوشته است و در طراحی ساختمان سیگرم در نیویورک با او همکاری کرد.البته او پیروان دیگری هم پیدا کرد فقط به پرکردن جیبهایشان فکرمی کردندوکارهایشان صرفا جنبه تجارتی دارد . ولی بااین حال حتی این قبیل پیروان اونیز نا چارند تا حدودی به نظم و دقت وملاحظات فنی موجود در گرامر معماری او وفادار بمانند.

عده ای بر این عقیده اند ودو دلیل می آورند یکی اینکه کارهای مکعب مستطیل مانند آمریکایی او از نمایش کاربرد این ساختمان ها بطور مخص عاجزند . دیگر اینکه زیبایی شناسی میس تقریبا فاقد هر نوع جنبه معنوی واحساس است .بطوریکه ساختمان هایش همه یک شکل و یک دست از آب در آمده است .اینان در واقع معماری میس را آبستره وخشک برون متهم می کنند.در حقیقت ،میس از زمانی که وارد ایالات متحده شد، روی نما وظاهر معماری
شروع به کارکرد.از نظر او فضاهای داخلی را می شود به هر صورتی تقسیم بندی کرد واین نمای یک ساختمان بود که شکل آن نظر بیننده ایجاد می کرد .از نظر تکنولوژی و وسایل وتجهیزات زمانه ما می توانست هر نوع نقص وکمبودی را در فضاهای داخلی برطرف کند واین حقیقت داشت زیرا که مادر عصر برق و حرارت مرکزی وتهویه به سر می بریم ومی توانیم بدون هراس در خانه ها وساختمانهایی که دیوارهای شیشه ای دارند زندگی وکارکنیم .ولی بسیاری از معماران با معماری متکی بر تکنولوژی مطلق موافق نیستند وعدهای هم در فضای مکعب ومستطیل شکل رایج ،نوعی محدودیت حس می کنند وامامی بینیم درباره خشکی ویک دستی معماری میس وند روهه چه می توان گفت. معماران بسیاری با استفاده از انواع واقسام دکوراسیون ویا با اضافه کردن ملحقاتی به ساختمان نظیر گنبد و غیره اصول معماری مدرن را که در واقع میس پایه گذار آنها بود تلطیف کرده اند.

آنها در واقع به زیبایی شناسی میس لطمه ای وارد نیاورده اند وهمچنان از اصول او که تقریبا کلاسیک شده است . تبعیت کرده اند.ولی در عین حال ساختمان های آنها دیگر صرفا مکعب مستطیل هایی برای کار وسکونت نیستند.بلکه اکال متنوع وجالب وزیبایی که نظر بیننده را جلب می کند. به این ترتیب می بینیم که بر خلاف آنچه در نظر اول ممکن است به نظر آید میس و اصول زیبایی شناسی آن چندان خشک و غیر قابل انعطاف نیست و در درون خود امکانات بالقوه بسیاری برای پدید آوردن انواع واقسام اشکال متنوع گوناگون معماری دارد ساختمان هایی که میس طراحی کرده ظاهرا شبیه هم هستند مثل تابلوهای پیت موندریان ولی در ورای این شباهت ظاهری یک پژوهشگر آگاه می توانند متوجه شود که که هر یک از این ساختمان ها برای خودش طرحی جدید است وهمه انها بر اساس یک طرح جهانی واحد ساخته شده اند .مثل دو بنای باستانی یونانی ،معبد پوزیدون درپاستوم وساختمان پارتنون در آتن که به ظاهر شبیه هم اند ولی در واقع کاملا از یکدیگر متمایزند.میس هم مثل معماران یونانی باستان اصول خاصی بوجود آورد که گفتیم کلاسیک شدند.او هم دو طرح ساختمانی ارائه داد که به ظاهر خیلی شبیه همدیگر بودند ولی در واقع هرکدام برای خود تجربه ای جداگانه بود.یکی آپارتمانهای لیک شر در شیکاگو ودیگری ساختمان سیگرم در نیویورک. ساختمان های لیک شر را از نظر حالت مستحکمی که دارند می توان با پوزیدون مقایسه کرد.


در حالیکه ساختمان سیگرم از نظر ظرافت قابل مقایسه باپارتنون در آتن می باشد.در مورد ساختمان لیک شر باید گفت که این دو ساختمان لیک شر باید گفت که این دو ساختمان در کنار هم در فضایی نسبتا باریک ساخته شده اند در واقع نه جلو دارند نه عقب در حالیکه ساختمان سیگرم میدانی در جلوی خود دارد وبه طرز کاملا مشخص در میان ساختمان های اطراف بالا رفته ومیدان جلوی آن عظمت بخصوصی به مدخل آن بخشیده است در ساختمان های لیک شر تقسیم بندی های افقی (پنجره ها) جلب نظر می کند. درحالیکه نمای ظاهری جلوی ساختمان سیگرم نمایی کاملا عمودی به نظر می رسد.میس مکتبی در معماری به وجود آوردکه به حق آن را می شود نئوکلاسیک نامید.معماری او یک یک معماری واقعا جهانی بود احساساتی و رومانتیک نبودن معماری او نقص ان نبوده بلکه ویژگی ان بود. او بیهوده به طرح های عجیب و غریب وملحقات غیر ضروری روی نیاورده زیرا که در کارهای اوهمه چیز حساب داشت وهمه چیز زیادی نبود اوبا حداقل مصالح وزمین مقدار فضای بیشتری را در اختیار مردم می گذاشت حتی معمارانی که بر ضد او می شوند مدیون اوهستند زیرا تقریبا
(هیچ چیز) او به طرزی غریب وطعنه انگیز به عنوان مدلی بنیادی برای کار معماری امکاناتی در خود دارد که بسیار با اور و پر ثمر است.

مفاهیم اصلی كارهای میس وند روهه به صورت كاملا گسترده مشخص شده برای میس وند روهه این مفاهیم از دومقوله تداخلی برخاسته است.
1- معماری از جایی اخذ شده و به تدریج به صورت گسترده شهر سازی در امده است.
2-تفكر و تشخیص فیزیكی ان از كار برد ساختار واضح تكمیل شده است.
معماری و شهر سازی. میس وند روهه معتقد بود ارزشمند ترین معماری بدون انعكاس راههاو حفظ نیروهای زمانه ارزشی ندارد . وند روهه یك مد نیست و چیزی جاودانه هم نیست . در نیروهای علم و دانش فناوری صنعتی سازی و اقتصادو الگوهای اجتماعی كی با تا ثیراتشان توسعه می یابند او نیاز به جهانی شدن را در زمان ما حس كرد و پذیرفت كه این واقعیت است .او می گفت من سعی كرده ام معماری را برای جامعه ی فنی به وجود اورم تا معماری داشته باشد كه كسی قادر به ایجادش نباشد .معماری و عمارت سازی. دانش میس وند روهه از امكانات و محدودیتهای موادی كه ما می سازیم به ویژه انهای كه در زمان ما نمونه هستند مانند بخشهای با روكش فلزی یا ورقهای بزرگ از صفحات شیشه او را قادر ساخت تا پتانسیلهای مربوط را به عنوان عناصر ساخت سطحی رومانتیك توسعه بخشد.

در حقیقت او به ساختن به عنوان روح اصلی زمان توجه كرد چون هدف اصلی بود و توسط سلیقه شخصی فرد متاثرنمی شود. بدین ترتیب اساس و بنیاد جانبهای معماری او را به استیلای ساختار تبدیل نمود ...كه او می كرد به ساختن متمركز بود كه و مدام كلمه المانی baukunst را درمبا حث خود به كار می برد و بیشتر در مقاصدش مورد نظر داشت BAU به توضیح او ساخت بناهای با استراكچراشكار بود در حالی كهKUNSEPT به تنهایی معنی نداشت . معماری زمانی شروع میشود كه دو اجر به دقت روی هم گذاشته می شوند . اصول نظم ساختن در عصر معماری استفاده می شود دو عنصر ارگا نی بودن (نظم داشتن ) و همگنی شرایطی را پدید اورده كه منتج از ساختن است ولی دلیل ساختن نیست . میس وندروهه معتقد بود كه بدین شیوه ساختن مفهومی فیلسوفا نه است . در تمام كارهایش از بالا تا پایین تا اخرین جزء را با همین ایده كار كرد . نیاز های بیشمار مختلف كاری در زمان ما به طور ازاد با عصر گذشته مرتبط مقابله دارد و عدم اصول راهنما درمعماری امروز به سادگی می تواند نابسامانی محیط زیستی ایجادكند و اصول استراكچر میس وند روهه مفاهیم جامع سا زگا ری با نیازهای متعدد كاربردی روزكار ما به چشم می خورد .
[تصویر: ?di=213356272695]
[تصویر: ?di=1513356272698]
[تصویر: ?di=1413356272706]
[تصویر: ?di=313356272707]
[تصویر: ?di=7133562727010]
[تصویر: ?di=1413356272701]
[تصویر: ?di=013356272701]
[تصویر: ?di=1213356272709]
[تصویر: ?di=713356272702]

از آثار مشهورش :
(1923)- طرح خانه آجری
(1963)- پروژه گالری قرن بیستم- برلین
(1921)آپارتمانهای مسکونی در شیکاگو
Tugendhat House(1928-30)
illinois Institute Of Technology(1939-56)) دانشگاه فنی ایلی نویز
Hubbe House(1935)) - خانه هوبی
Glass House ( Farnsworth House )(1950)) - خانه شیشه ای
Seagram Building, Newyork(1954-8) - برج سیگرم
Crown Hall , Chicago (1955) - کرون هال
Gallery Of The Twentieth Century , Berlin( 1963) - گالری برلین
German Pavilion , Barcelona , Spain (1929)- پاویون آلمان در بارسلون
Lake-Shore-Drive-Appartments(1952)